Ikväll barn, ska mamma vara nykter hela kvällen!

Idag är det ju alla hjärtans dag och jag ska erkänna att jag inte är någon storfirare. Nu råkar det dock vara så att Stora haft en del förväntningar på den här dagen och det har pysslats i minst en vecka med kort och pärlplattor och teckningar och allt vad det varit. Detta har givetvis satt ribban för firandet i år. Den goda modern kan ju inte bara ignorera en uppenbart viktig dag. Dessutom så firar jag gärna vad som helst, bara det är med mina finaste. Jag är inte så noga med vad det är faktiskt.

Så dagen kom och jag funderade på vad jag kunde göra som skulle göra mina barn nöjda och samtidigt inte överdriva. Choklad till efterrätt. Enkelt. (Potatisbullar till huvudrätt).Mys i soffan med film och popcorn. OCH saft. Nu blev det fest helt plötsligt.

Kände ändå att något mer fattades och kom på vad det var. Mina barn ogillar tydligt både min dator och min telefon. En pinsamt uppenbar anledning till detta är att de gör mig upptagen, inte riktigt närvarande och ibland irriterad på att bli störd. Datorn är deras konkurrent om min uppmärksamhet. Kan jag ge mina barn något mer trevligt och egentligen självklart, än en kväll utan dator och telefon? Knappast.

Jag läste för ett tag sedan, minns inte var, men sant eller inte så gav det mig en tankeställare. Det handlade om att många barn idag känner liknande känslor inför sina föräldrars uppkopplade liv som barn kan göra för missbrukande föräldrars relation till alkohol/droger. Det är något som de måste tävla med om att vinna platsen som viktigast för sina föräldrar. Känslan av att försöka få uppmärksamhet från en slösurfande mamma som fastnat i en mordhistoria på flashback, skulle då kunna vara densamma som att lyckas få någon vettig uppmärksamhet från sin småfulla mamma. Hemska tanke.

Så ikväll har mina barn haft en spiknykter mamma. Fram till de hade somnat. Då åkte spriten fram (datorn i mitt fall).

Jag har haft en väldigt mysig och trevlig kväll med mina goa ungar och tänker absolut bli bättre på att inte "smygsupa" när barnen är vakna.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Med gråten i halsen måste jag säga att det här inlägget toppade det förra.

2012-02-15 @ 10:10:03
URL: http://johanna.livskick.nu
Postat av: Manamanama

Usch ja, jag tror att du har helt rätt. Jag tror att fler "nyktra" kvällar skulle vara bra för hela min lilla familj.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0