En vit jul, för vem?

Jag har skrivit under på Vit Juls upprop om en nykter jul. För min del känns det lite falskt eftersom jag inte avstår från något. Jag skulle ändå inte dricka, så visst kan jag skriva under. Frågan är vem det hjälper?
 
Bland de jag firar jul med (vi är mellan 4-8 vuxna + barn) är det väldigt lite drickande. Jag dricker vatten, minst en till dricker också bara vatten och alkoholfritt, ett par st dricker EN saps till sillen och därefter (under kvällen) ett par öl eller ett glas vin. Ofta är någon gravid så att det blir en till helnykter. D.v.s INGEN är berusad, inte ens när barnen somnat. Minst två kan köra bil när som helst.
 
Visst, vi är nyktra och det är ju bra för våra barn. Men för vem gör det nytta egentligen att jag skriver upp mig på en lista om en vit jul?
 
Blir listan offentlig så att de barn som behöver en nykter vuxen under julafton, kan gå hem till mig och få lite lugn och ro, julgodis och bli omstoppade?
 
Jag läste på någon blogg att folk "ser men inte gör något", något jag inte känner mig träffad av. Att skriva upp sig på en lista är för mig att göra inget alls. Jag ser och jag "gör". Mestadels i mitt jobb, men jag tar med mig min plikt hem. Just nu vet jag inte någon som jag kan göra något för. Jag vet ju inte vilka i exempelvis Storas klass som har föräldrar som super på julen. I en bättre värld skulle barnen kunna gå in på nätet och någon stackare med avsmullna föräldrar skulle se att Stora har nyktra föräldrar och skulle kunna komma hit. I den bästa av världar har ingen stackare fulla föräldrar på julafton. Och ingen annan dag heller.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0