Abort

Jag är för abort. Jag tycker att det är en självklarhet att det ska vara lagligt, men att man givetvis diskutera hur länge det ska vara lagligt. Att göra abort när fostret är så gott som livsdugligt är i min värld vansinnigt fel. Ofta hamnar jag ändå i att det borde göras fler aborter, inte färre.
 
Ibland råkar jag halka in på "måste jag göra abort?"-trådar på familjeliv och blir helt matt över hur folk ska övertyga människor att behålla ett foster fast det inte finns några som helst förutsättningar att ge ett barn en vettig tillvaro.
 
Man får inte mer ork/bättre psykisk hälsa när barnet kommer
Man får inte bättre ekonomi
Det är inte lättare att skaffa jobb/avsluta studier när barnet är fött
Relationen blir inte bättre av att det kommer en bebis
Nej, man får inte all bestämmanderätt över barnet för att pappan är missbrukare, misshandlade, mördare eller på annat vis olämplig
Det blir inte bättre mellan föräldrarna ju fler barn som kommer
Det är inte alltid bäst att få syskon, inte när detta innebär att föräldrarna inte orkar med varandra eller barnen de redan har
Nej, du är som mamma inte den enda människa ditt barn behöver. Om pappan inte vill ha barnet så är det ett problem.
Du kan aldrig skydda barnet från en galen förälder. Barnet och du kommer att få leva i skuggan av den andra förälderns problem så länge ni lever.
Känner man att man faktiskt inte orkar med ett barn/ett till barn, då är det inte läge att skaffa ett. Man får inga superkrafter. 
 
Det är så lätt att sitta och prata om att allt kommer att bli bra, bara man föder barnet. Så ser verkligheten inte ut. Ok att man försätter sig själv i en pissig sits, men det är inte ok att medvetet utsätta ett barn för att, exempelvis, leva under hot för resten av sitt liv.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ja ibland blir man mörkrädd när man läser på familjeliv. Ledordet i just det forumet burkar ju vara "man ångrar inte ett barn man fått, bara det barn man inte fått". Och det oavsett omständigheterna...

Svar: Det är så tragiskt! Så fantastiskt många urusla råd!
kliarochsticks.blogg.se

2013-07-04 @ 20:51:46
URL: http://lagomalinnea.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0