Vem har packat din ryggsäck?

Ni vet bagaget, det där bagaget som man bär med sig, ibland kan göra sig av med, men hur som haver bär på och måste förhålla sig till. Det bagaget.
 
Jag gillar (eller ibland inte gillar, utan bara måste eller råkar) att plocka upp saker ur ryggsäcken för att se vad det är. Ibland handlar det om saker/händelser som påverkar självkänslan, eller beteenden, tankar eller känslor, andra gånger är det erfarenheter. Ibland positivt och ibland negativt. 
 
För några år sedan (fem?) lyckades jag fiska upp en riktigt ful sak. Jag synade den för att se vad det var och blev mycket tagen när jag förstod. Vem fan har lagt den här fula, fula, tunga saken i min ryggsäck?!?  Här har jag gått och haft ont i ryggen, i själen och vinglat hit och dit på vägen, bara för att någon annan lagt sin anskrämliga last i min ryggsäck. 
 
Jag vred och vände på den i ett par år till, tvivlade och tänkte att den kanske borde vara där, att den kanske inte var så tung som jag hade trott. Till slut hade jag grubblat färdigt och kastade iväg skräpet.
 
Efteråt förstår jag varför vissa rörelser gjorde så ont och varför jag ibland avstod från sånt jag ville vara med på. Jag bar på någon annans känslor, hade gjort dem till mina och hade dessutom förvrängt dem och gjort dem än mer tunga och fula och skadliga. Jag fick dem av någon annan, som la dem i mitt bagage och där blev de mina.
 
Det är så oerhört mycket lättare utan tungt, fult  skrot. Förmodligen finns det mer, som jag inte lyckats hitta av, men det jag oredan lämnat tar jag inte tillbaka igen.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack för det! Tänkvärt!

2013-06-26 @ 09:31:11
URL: http://johanna.livskick.nu
Postat av: Jenny

Insikter är viktiga. Då kan man göra något åt saker och ting. Tänkvärt inlägg och tack för kommentaren i min blogg.

Svar: Tack själv. Nog är insikter viktiga...och aldrig blir man klar!
kliarochsticks.blogg.se

2013-06-26 @ 21:51:01
URL: http://www.mindfulnessmamma.blogg.se
Postat av: Lagoma Linnea

Mycket klokt! Men ack så svårt att höra sig av med en del tungt bagage.

Svar: Ja absolut något att jobba på ett tag...
kliarochsticks.blogg.se

2013-06-27 @ 16:02:53
URL: http://lagomalinnea.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0