Föräldrar som tror att de kan välja vilket barn de ska ha...

Med anledning av ett annat inlägg, som jag tyvärr inte lyckas länka till här, men som handlar om att föräldrar till lugna och beskedliga barn tror att det är föräldrarnas egen förtjänst, eftersom DE är så lugna. Pinsamt att tro att man själv kan bestämma vilket barn man ska ha.
 
Två korkade påståenden har provocerat mig:
 
1. Barnen får kolik för att föräldrarna inte är lugna. Om föräldrarna känner sig lugna så får barnen inte kolik.
 Vi hade barn nummer ett med kolik. Vi var lugna och hade inte så mycket annat att göra än att bära runt på kolikbarnet. Det var fruktansvärt jobbigt och tråkigt, men tack och lov så gick det över. Inför andra barnet var vi inte ett dugg lugna. Vi tyckte att det kändes skitjobbigt att med största sannolikhet gå igenom kolikhelvetet igen. Denna gång med ett syskon som inte sov på nätterna och framförallt inte på mornarna. Andra barnet fick aldrig kolik. Trots min uppstressade inställning.
 
2. Om man bara visar barnet att man tycker att det är natt och fortsätter ligga kvar i sängen med lampan släckt, så somnar barnet om i gryningen.
Tror folk att man är helt dum i huvudet?!? Är inte det den första strategin man har?!?!!!! När den är testad dag efter dag, med enda resultat att ingen sover och barnet blir piggare och piggare och till slut leker i mörkret, då försöker man något annat. När alla försök slutar med att allt fortsätter som vanligt, då ger man upp! När barnet långt efter småbarnsåren fortsätter att kliva upp i gryningen, då inser man att vissa barn har ett annorlunda sovmönster än andra. När man dessutom får ett till barn, som svarar på "ligg kvar i mörkret" (ni vet, det FÖRSTA) man försöker med, då inser man att folk kan ta sig i röven med sina fjantiga påståenden.
 
 
Nu är jag inte heller en sån förälder som tror att det är min förtjänst att mina barn är språkligt och motoriskt tidiga. Jag tror inte heller att deras andra färdigheter eller fallenheter har med mig att göra. Jag tror att de är som de är i grunden och att de väljer de intressen de vill, att de har olika lätt för olika saker. Jag tror att de kommer att svara lika på samma behandling eftersom de är olika som personer.

Kommentarer
Postat av: Lagoma Linnea

Japp, jag kan bara hålla med!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0